2025-06-19 09:40:15

Utilizarea excesiva a AI poate afecta inteligenta si gandirea critica (studiu)

Chatbotii de inteligenta artificiala (AI), precum ChatGPT, pot reduce capacitatea oamenilor de a gandi critic, de a retine informatii si de a se exprima coerent – este concluzia unui studiu realizat de cercetatori de la prestigiosul Massachusetts Institute of Technology (MIT), citat de The Telegraph.


Cercetarea evidentiaza un efect ingrijorator: utilizarea AI in procesul de redactare a eseurilor duce la o activitate cerebrala diminuata, rezultate mai slabe in testele de evaluare si dificultati majore in rezolvarea de sarcini fara sprijin tehnologic.

„O parte din gandirea si planificarea umana a fost, practic, externalizata”, avertizeaza autorii.


Gandirea critica, in declin

Studiul a analizat comportamentul a 54 de participanti, impartiti in trei grupuri: unul care a folosit ChatGPT pentru redactarea de eseuri, unul care a utilizat motoare de cautare pentru documentare si un al treilea care s-a bazat exclusiv pe propriile cunostinte.

In timp ce participantii raspundeau la intrebari legate de eseuri, activitatea lor cerebrala era monitorizata prin scanari EEG. Rezultatul? Grupul asistat de AI a inregistrat cea mai slaba activitate neuronala, exprimare lingvistica deficitara si punctaje generale mai scazute.

In special, cercetatorii au remarcat o reducere semnificativa a undelor „theta”, esentiale in procesele de invatare si formare a memoriei.


 “Muschii cognitivi” se atrofiaza

Studiul MIT se alatura unui val tot mai mare de cercetari care pun sub semnul intrebarii impactul pe termen lung al tehnologiilor AI asupra gandirii umane. Un raport al Microsoft si Carnegie Mellon, publicat in februarie, arata ca utilizatorii de AI manifesta un declin al gandirii critice, autorii vorbind chiar despre o „atrofiere a muschilor cognitivi”.

Cercetatoarea principala, Nataliya Kosmyna, atrage atentia asupra unei „scaderi alarmante a capacitatilor de invatare” in randul utilizatorilor frecventi de AI, atat in medii educationale, cat si profesionale.


 Eseuri fara substanta, idei reciclate

Eseurile redactate cu ajutorul AI au fost evaluate ca fiind omogene, repetitive si lipsite de profunzime. Mai mult, 83% dintre participantii care au folosit ChatGPT nu au putut cita corect niciun pasaj din propriile texte – comparativ cu doar 10% in grupurile care nu au beneficiat de suport tehnologic.

Acest lucru sugereaza fie o implicare redusa in procesul cognitiv, fie o incapacitate reala de a retine informatiile generate artificial.


 Educatia sub presiune: triseaza elevii cu AI?

Profesorii trag un semnal de alarma: AI este tot mai des folosit pentru trisare in teste si lucrari. Un sondaj recent realizat de Higher Education Policy Institute arata ca:

•  88% dintre studentii britanici folosesc chatboturi AI pentru ajutor la teme si examene;

•  18% recunosc ca au plagiat direct texte generate de AI.

Concluzie: un pericol tacut?

Desi instrumentele AI ofera un ajutor rapid si eficient, studiul MIT pune in lumina riscurile subtile, dar serioase, ale unei dependente excesive: gandirea superficiala, memorie slaba, exprimare anemica.

In loc sa ne completeze, tehnologia risca sa ne inlocuiasca tocmai acolo unde conteaza cel mai mult: in profunzimea gandirii.



Vezi si