
UNICEF: obezitatea la copii, o "epidemie" globala
Anii de razboaie, de crize economice sau marcati de calamitati naturale au intotdeauna ca rezultat scaderea in greutate a populatiilor. Acum, societatea post-moderna se confrunta cu o mare problema, aflata la polul opus: o crestere in greutate alarmanta, mai ales pentru ca se manifesta de la varste mici.
Statisticile UNICEF spun ca, pentru prima data in istoria inregistrarii acestor parametri, in lume exista mai multi copii obezi decat subponderali. Estimarile arata ca aproximativ 1 din 10 tineri cu varste intre 5 si 19 ani este obez, ceea ce creste riscul de diabet de tip 2, boli cardiovasculare si alte afectiuni pe termen lung.
In ultimele doua decenii, prevalenta obezitatii in randul copiilor a crescut de la circa 3% (in jurul anului 2000) la 9,4%, in timp ce ponderea celor subponderali a coborat de la aproape 13% la 9,2%. Cu alte cuvinte, malnutritia nu mai inseamna doar lipsa de calorii, ci si excesul lor, adesea din surse ieftine si ultraprocesate.
Raportul se bazeaza pe date provenite din peste 190 de tari pentru intervalul 2000–2022. In aproape toate regiunile lumii, obezitatea a depasit subponderalitatea la copiii si adolescentii de 5–19 ani; exceptiile raman Africa subsahariana si Asia de Sud, unde problema subponderalitatii inca predomina.
UNICEF indica drept factor major "mediul alimentar nesanatos”, dominat de produse ultraprocesate bogate in zahar, sare si grasimi, accesibile si agresiv promovate. Copiii si adolescentii sunt expusi constant reclamelor pentru bauturi indulcite, snacks-uri si fast-food. La aceasta se adauga schimbari in stilul de viata: mai mult timp petrecut in fata ecranelor, mai putina miscare in aer liber, program fragmentat si mese luate "pe fuga”. In multe familii, traditia mancarii gatite se diminueaza, iar mesele sunt inlocuite de gustari dense energetic, dar sarace in nutrienti, care nu sustin dezvoltarea sanatoasa.
Chiar daca structura problemelor difera de la o regiune la alta, concluzia ramane aceeasi: obezitatea infantila nu este un esec individual, ci rezultatul unui context care promoveaza optiuni ieftine, gustoase, dar nesanatoase.
Sursa foto: CNN