
Turnul Eiffel: de la un monument considerat ciudat, la simbol global
Pe 31 martie 1889, Turnul Eiffel a fost inaugurat oficial, devenind cea mai inalta constructie din lume la acea vreme, cu o inaltime de 324 de metri. Desi initial a fost intampinat cu reticenta si chiar dispret de catre parizieni, astazi este unul dintre cele mai recunoscute simboluri ale Frantei si ale arhitecturii moderne.
Cum a inceput ideea?
Turnul Eiffel a fost conceput ca un proiect de inginerie pentru Expozitia Universala din 1889, organizata pentru a celebra centenarul Revolutiei Franceze. Guvernul francez dorea o constructie spectaculoasa care sa demonstreze avansul tehnologic al epocii. Firma inginerului Gustave Eiffel a castigat competitia de proiectare, impunandu-se in fata altor 106 propuneri.
Arhitectul si materialele folosite
Desi numele lui Eiffel este cel mai des asociat cu turnul, proiectul a fost gandit initial de Maurice Koechlin si Emile Nouguier, doi ingineri din echipa sa. Designul a fost perfectionat de arhitectul Stephen Sauvestre. Constructia turnului a necesitat aproximativ 18.000 de piese de fier pudlat si 2,5 milioane de nituri. Cu o greutate de 10.100 de tone, turnul a fost o realizare tehnologica impresionanta pentru vremea sa.
Receptia publicului
In ciuda ambitiei si a inovatiei sale, turnul a fost intens criticat la inceput. Numerosi artisti si intelectuali, printre care Guy de Maupassant si Charles Gounod, au semnat un manifest impotriva sa, considerandu-l „o monstruozitate inutila”. Se presupunea ca va fi demolat dupa 20 de ani, conform contractului initial.
Evolutia sa in timp
In loc sa fie demolat, Turnul Eiffel si-a castigat treptat un loc in inimile parizienilor si a devenit o atractie turistica. In 1909, datorita utilitatii sale ca antena radio, a fost salvat de la distrugere. In timpul Primului Razboi Mondial, a servit ca punct strategic pentru comunicatii militare, demonstrandu-si valoarea practica.
Recorduri si curiozitati
• La momentul inaugurarii, era cea mai inalta structura din lume, record pe care l-a detinut pana in 1930, cand a fost depasit de Chrysler Building din New York.
• Este vopsit aproximativ la fiecare 7 ani, folosindu-se 60 de tone de vopsea pentru a preveni coroziunea.
• Initial, ascensoarele nu erau finalizate la timp pentru inaugurare, astfel incat vizitatorii au trebuit sa urce 1.710 trepte.
• Astazi, Turnul Eiffel este vizitat de aproximativ 7 milioane de turisti anual, devenind una dintre cele mai populare atractii din lume.
De la o constructie dispretuita la unul dintre cele mai emblematice monumente mondiale, Turnul Eiffel a demonstrat ca inovatia si viziunea pot depasi prejudecatile. A ramas in picioare nu doar ca o minune a ingineriei, ci si ca un simbol al Parisului si al Frantei in ansamblu.