
Sociologul Gelu Duminica: elevi saraci, care nu au fost plecati niciodata, au avut de scris despre o excursie, la Evaluarea Nationala
Sociologul si activistul Gelu Duminica a comentat unul dintre subiectele de la proba de Limba Romana din cadrul Evaluarii Nationale, aratand ca mii de copii saraci au fost pusi sa povesteasca o intamplare din excursie, in conditiile in care nu au mers niciodata in excursie tocmai din cauza dificultatilor financiare. „M-a dezgustat lipsa de cunoastere a realitatilor sociale din Romania a celor care au facut si validat subiectele”, scrie Duminica pe pagina lui de Facebook.
Intr-o postare pe Facebook, Gelu Duminica, activist si profesor de sociologie, atrage atentia asupra faptului ca, la proba de Limba Romana de la Evaluarea Nationala, mii de elevi de clasa a VIII-a care, din cauza saraciei, nu au mers niciodata intr-o excursie au primit ca subiect de examen o compunere in care sa povesteasca o intamplare pe care au trait-o intr-o excursie.
„Recunosc, m-a dezgustat lipsa de cunoastere a realitatilor sociale din Romania a celor care au facut si validat subiectele. Mii de elevi, dintre cei care au dat examenul national astazi, nu au fost in viata lor intr-o excursie. Nu pentru ca nu si-ar fi dorit, ci doar pentru ca familiile lor sunt prea sarace pentru a-si permite o astfel cheltuiala. Multi dintre ei sunt rupti de munca campului, ingrijirea animalelor, trebaluit prin casa sau in orice alta activitate prin care-si pot ajuta familia sa dea «branci la saracie». Da, copiii aia sunt «invizibili» pentru un sistem stramb si slab echitabil si primesc o calitate mult mai slaba a educatiei. Insa sa dezvolti un subiect prin care ceri o compunere pentru ceva care pentru 10-15% dintre elevi nu are un fundament in realitate si cunoastere e, din punctul meu de vedere, discriminatoriu. Pentru ca, din start, nu oferi sanse egale”, scrie Gelu Duminica luni, in postarea de pe reteaua de socializare.
Acesta face comparatia intre situatia in care au fost pusi elevii care nu au mers niciodata in excursie cu situatia in care copii care nu au fost niciodata la muncile campului ar fi trebuit sa scrie o compunere pe aceste subiect.
„Inchipuiti-va cum ar fi fost pentru elevii din marile aglomerari urbane daca subiectul ar fi fost centrat pe «o zi pe care au petrecut-o alaturi de parinti la munca de pe camp»”, mai noteaza sociologul.