2025-07-28 12:21:17

Scandal in lumea modei: model generat de AI

Intr-o lume in care frumusetea a fost mereu supusa standardelor nerealiste, o noua controversa zdruncina industria modei. Pentru prima oara, o revista-icon precum Vogue a publicat in paginile sale o reclama in care apare un model generat de inteligenta artificiala. 

Fotografia din paginile revistei arata o femeie blonda, impecabila, intr-o rochie maxi in dungi, intr-o postura de vis. Dar acest model nu exista. A fost creat pe calculator, de compania Seraphinne Vallora, la cererea cofondatorului Guess, Paul Marciano. Ideea i-a venit dupa ce a vazut postari cu modele AI pe Instagram.

Procesul de creare nu este unul simplu: dureaza pana la o luna si costa zeci de mii de dolari. Cu toate acestea, beneficiile pentru branduri sunt evidente: nu mai e nevoie de locatii de shooting, make-up artisti, stilisti, fotografi sau modele reale. Costuri minime, control total, perfectiune fara complicatii. Iar rezultatul final este aproape imposibil de deosebit de o fotografie reala – cu exceptia unei mici note de subsol, aproape invizibila, care anunta ca imaginea a fost generata de AI. Pentru aceasta isprava, brandul Guess a apelat la o firma Seraphinne Vallora, fondata de o britanica si o romanca: Valentina Gonzalez si Andreea Petrescu.

Dupa ani in care podiumurile au inceput timid sa reflecte realitatea – cu modele trans, musulmane sau plus-size – pare ca algoritmii readuc moda la standardele sale cele mai toxice: tinere, subtiri, albe si fara nicio imperfectiune. 

Aceasta tendinta nu afecteaza doar industria modei, ci si sanatatea mintala a publicului. Vanessa Longley, directoarea organizatiei Beat, specializata in tulburari de alimentatie, atrage atentia ca imaginile irealiste pot provoca anxietate, depresie si dezvoltarea unor comportamente nesanatoase, mai ales in randul tinerilor. 

Fondatoarele companiei Seraphinne Vallora – Valentina Gonzalez si Andreea Petrescu – spun ca tehnologia AI nu inlocuieste, ci completeaza, oferind brandurilor o alternativa creativa. Ele recunosc totusi ca nu au creat pana acum modele diverse. De ce? Pentru ca "publicul nu reactioneaza bine” la astfel de imagini, iar "tehnologia nu e suficient de avansata” pentru a reda corect trasaturi mai putin conventionale.


Sursa foto: Caliber


Vezi si