
Prima Dacia 1100 a iesit pe poarta uzinei pe 20 august 1968
Pe 20 august 1968, pe poarta uzinei de la Colibasi (Pitesti) iesea primul autoturism romanesc, Dacia 1100. Constructia incepuse de pe 11 mai, iar autoturismul avea initial radio si scaune incalzite, dar Nicolae Ceausescu s-a opus acestor optiuni, spunand ca sunt "un lux inutil“. Dacia 1100 era o berlina cu motor posterior si tractiune spate, bazata pe autoturismul francez Renault 8. Toate piesele mari erau livrate din Franta si Valladolid, Spania, apoi asamblate in Romania. Motoarele si cutiile de viteze veneau gata montate, trebuia doar introdus ulei in ele. Caroseria era sudata si vopsita local.
In incercarea de a pune Romania pe lista marilor producatori mondiali de automobile, conducerea PCR impusese constructorilor Dacia, ca sarcina de serviciu, reducerea intervalului de timp dintre fazele de proiectare si lansare in productie. In acest scop, s-a decis sa se apeleze la ajutorul unui constructor strain pentru dezvoltarea primului model autohton: un autoturism din clasa medie, cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 1000 si 1300 cmc, a carui productie anuala sa fie de maxim 50.000 de unitati.
Interesant de stiut: Comitetul Central al Partidului lansase o licitatie, in lipsa unei industrii autohtone moderne care sa dezvolte un autoturism nou si se inscrisesera:
Alfa Romeo GT 1300 (lansat in 1965)
Fiat 1100D (lansat in 1957)
Morris Mini (lansat in 1959)
Peugeot 204 (lansat in aprilie 1965)
Renault 12 (in dezvoltare la momentul respectiv).
Soarta viitorului constructor roman a fost decisa insa de vizita la Bucuresti a generalului Charles de Gaulle, cel care a scos practic Renault din lupta competitorilor, transformandu-l instantaneu in castigator. "Asa ne-am trezit cu o licenta pentru invechitul Renault 8, a carui productie urma sa fie oprita in Franta. Era cea mai ieftina varianta“, a explicat, peste ani, fostul sef al spionajului care a defectat in timpul lui Nicolae Ceausescu, generalul Ion Mihai Pacepa.
Basmul propagandistic cum ca Ceausescu ar fi primit chiar prima masina Dacia 1100 este neadevarat; nimeni nu a riscat sa-i dea "tovarasului" pe mana o masina insuficient testata, asa ca el, in realitate, a intrat in posesia celei cu numarul de fabricatie 75. Dar minciuna a fost oficializata printr-o inscriptie de pe o placuta prinsa la compartimentul motorului: "Primul autoturism de serie fabricat in RSR. Muncitorii, inginerii si tehnicienii constructori de masini, va aduc dumneavoastra tovarase Nicolae Ceausescu prinosul de recunostinta pentru initierea productiei de autoturisme in Romania si pentru grija permanenta ce o purtati dezvoltarii industriei noastre socialiste".
Pentru a reduce drastic din costurile de productie, masina nu avea absolut nicio dotare optionala, dar - conform lui Pacepa - dictatorul a fost multumit de produsul final si a exclamat: "Perfecta pentru idioti!".
Pretul initial al Daciei 1100 a fost in jur de 55.000 lei, in conditiile in care salariul mediu net in 1968 era de 1.139 lei. Vanzarile totusi au continuat sa fie foarte bune, chiar si dupa ce a fost lansat modelul 1300 in 1969, modelul 1100 fiind fabricat in paralel cu acesta inca 2 ani. Intre 1968 si 1971 au fost produse 37.546 de autoturisme Dacia 1100. In 1971, a fost lansat un model cu acelasi motor, dar reglat la 65 CP, numit Dacia 1100S. A fost produs in mai putin de 100 de unitati, fiind disponibil doar pentru competitii si Ministerul de Interne. A participat la Campionatul National de Raliuri in anii 1970.
Dupa Dacia 1100 a urmat, in 1969, Dacia 1300, un alt autoturism produs sub licenta Renault (R 12, de data aceasta). A urmat dezvoltarea unei intregi game de modele, care a cuprins mai multe tipuri de vehicule de persoane si utilitare.
Sursa foto: ACR