
Pokemon Go nu a fost doar un simplu joc
Mania Pokemon Go nu a fost doar o modalitate imbratisata de sute de milioane de utilizatori pentru a-si petrece momentele libere si pentru a intra intr-o competitie virtuala foarte antrenanta. Cei care au jucat jocul Pokemon Go, un joc mobil de realitate augmentata (AR) care a captat atentia lumii la lansarea sa din 2016, au contribuit, fara sa stie, la antrenarea unui model de Inteligenta Artificiala (AI) destinat cartografierii planetei la nivel de strada.
Compania Niantic, dezvoltatorul jocului, a dezvaluit ca foloseste datele colectate prin aplicatiile sale AR pentru a construi un "Model geospatial mare” (Large Geospatial Model – LGM). Acesta va ajuta robotii si alte dispozitive sa navigheze mai eficient in lumea fizica, chiar si cu informatii limitate. Niantic a adunat date din peste 10 miliarde de locatii scanate la nivel global, utilizatorii adaugand in jur de 1 milion de scanari noi in fiecare saptamana. Datele au fost folosite pentru a antrena 50 de milioane de retele neuronale locale, care opereaza deja in peste un milion de locatii.
Cum functioneaza un model geospatial mare?
La fel cum modelele mari de limbaj (Large Language Models – LLM) precum ChatGPT folosesc cantitati uriase de text pentru a anticipa cele mai probabile cuvinte, LGM-urile folosesc date geospatiale pentru a deduce cum ar trebui sa arate cladirile sau spatiile fizice. Aceasta este o sarcina complexa pentru AI, deoarece chiar si modelele avansate intampina dificultati in a-si imagina un loc dintr-un unghi nou sau in a completa parti lipsa dintr-o scena.
Tehnologia LGM a Niantic se bazeaza pe Visual Positioning System (VPS), care utilizeaza imaginea capturata de camera unui smartphone pentru a determina cu precizie pozitia si orientarea unui obiect, cu o exactitate de pana la un centimetru.
Sursa foto: New Scientist