2024-06-19 23:52:41

Podul Giurgiu - Ruse functioneaza de 70 de ani.

Podul Giurgiu-Ruse, cunoscut si sub numele de "Podul Prieteniei", a implinit 70 de ani de la inaugurare in 2024. Acest pod, situat peste Dunare, a fost un simbol al cooperarii si prieteniei dintre Romania si Bulgaria, fiind cel mai mare pod combinat (rutier si feroviar) din Europa la momentul constructiei sale in 1954.

Contextul Istoric


Inainte de construirea podului Giurgiu-Ruse, timp de peste 18 secole, legatura terestra dintre teritoriile de azi ale Bulgariei si Romaniei a fost intrerupta. Primele poduri peste Dunare din aceasta regiune au fost construite in timpul Imperiului Roman, sub imparatul Traian, la inceputul secolului al II-lea d.Hr. Dupa caderea Imperiului Roman, nicio structura similara nu a mai fost construita pana in epoca moderna.


La mijlocul secolului al XIX-lea au aparut primele proiecte pentru construirea unui pod care sa conecteze Europa Centrala si de Vest cu Peninsula Balcanica si Marea Alba. Totusi, aceste proiecte au ramas doar pe hartie.


In secolul al XX-lea, ideea unui pod a reintrat pe ordinea de zi, dar din cauza razboaielor balcanice si a Primului Razboi Mondial, proiectul a fost din nou amanat. Abia dupa al Doilea Razboi Mondial, discutiile au fost reluate cu seriozitate, iar Uniunea Sovietica a avut un rol decisiv in realizarea acestui proiect.

Constructia Podului


In ianuarie 1948, Bulgaria si Romania au semnat un Tratat de prietenie, cooperare si asistenta reciproca. Initial, se intentiona construirea unui pod intre Gigen si Corabia, dar in martie 1950, a fost decisa construirea unui pod intre Ruse si Giurgiu, conform conditiilor impuse de Uniunea Sovietica.


Constructia podului a fost realizata in conditii de maxima secretomanie, fiind finalizata in doar doi ani si trei luni, de la inceputul anului 1952 pana in martie 1954. Podul Giurgiu-Ruse a fost inaugurat in 1954 si a fost denumit „Podul Prieteniei” (Dunav Most in limba bulgara). La vremea respectiva, era cel mai mare pod combinat din Europa, avand partea rutiera amplasata pe partea superioara, iar linia de tren pe partea inferioara. De asemenea, podul include un trotuar pentru pietoni, oferind o priveliste panoramica asupra Dunarii.

Rolul si Importanta podului


Podul Giurgiu-Ruse a avut un impact major asupra regiunii, facilitand transportul terestru si comertul intre Romania si Bulgaria. De asemenea, a fost un simbol al prieteniei si cooperarii dintre cele doua tari in perioada postbelica.


Pana la inaugurarea podului Calafat-Vidin pe 14 iunie 2013, podul Giurgiu-Ruse a fost singura structura de acest tip pe portiunea de 470 kilometri a Dunarii care formeaza granita bulgaro-romana. Astfel, pentru aproape 60 de ani, acesta a fost singura legatura terestra intre cele doua tari peste Dunare.

Curiozitati


  •  Constructie rapida: In conditiile tehnologice si politice ale anilor 1950, constructia podului in doar doi ani si trei luni a fost o realizare impresionanta.
  •  Podul Prieteniei: Numele „Podul Prieteniei” subliniaza relatiile stranse dintre Romania si Bulgaria in perioada comunista.
  • Structura combinata: Podul este o structura combinata, rutiera si feroviara, cu partea rutiera pe partea superioara si linia de tren pe partea inferioara, o configuratie relativ rara pentru acea vreme.
  • Trotuar pentru pietoni: Include si un trotuar pentru pietoni, permitand traversarea pe jos si oferind o priveliste impresionanta asupra Dunarii.

Vezi si