
Piata auto din Romania, in picaj
Piata auto din Romania a inregistrat cea mai mare scadere din Europa, iar statisticile care consemneaza acest declin abrupt vin exact cand pietele din alte tari au reintrat pe trend ascendent.
In luna mai 2025, piata auto din Romania a inregistrat o contractie de 32,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cu doar 10.521 de autoturisme inmatriculate, tara noastra a devenit exceptia negativa a Europei, in contextul in care majoritatea pietelor auto din UE au revenit pe crestere.
Datele publicate de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) subliniaza faptul ca Romania este, de departe, cea mai afectata tara din regiune, in timp ce Germania si Spania si-au reluat parcursul ascendent, iar Italia si Franta au avut scaderi minore. Cauzele acestui recul masiv: in primul rand, instabilitatea economica si incertitudinile legate de inflatie, taxe si venituri au redus drastic apetitul pentru achizitii majore, inclusiv masini. In plus, eliminarea unor stimulente pentru achizitia de autoturisme electrice sau hibride – cum ar fi Rabla Plus – a facut ca multi potentiali cumparatori sa amane sau chiar sa-si anuleze achizitiile. Pe de alta parte, conditiile tot mai restrictive de finantare, dobanzile ridicate si dificultatile in accesarea creditelor au diminuat si mai mult piata.
In paralel, importurile de masini second-hand, in special cele aduse din Germania, continua sa domine segmentul de achizitii, in timp ce vanzarile de vehicule noi scad constant.
In timp ce peste 58% dintre autoturismele inmatriculate in luna mai in UE sunt modele electrificate – fie ca vorbim despre full electric, plug-in hybrid sau hibrid clasic – Romania ramane cu un apetit scazut pentru acest tip de motorizari. Lipsa infrastructurii adecvate, disparitia subventiilor si preturile ridicate ale vehiculelor electrice duc la o reticenta naturala a cumparatorului roman - ceea ce va accentua decalajul tehnologic si ecologic al Romaniei in anii urmatori.
Dupa cum merg lucrurile, vehiculele vechi si poluante vor continua sa domine drumurile, pentru ca nu exista o strategie coerenta de inlocuire a lor si dispar stimulentele pentru achizitionarea unora nepoluante.
Sursa foto: Rislone