2025-05-09 23:46:10

Pe 11 mai 1968 incepea constructia primei masini romanesti

Pe 11 mai 1968 a inceput constructia primului autoturism romanesc, Dacia. Dar istoria uzinei incepe in anul 1943, in apropierea localitatii Colibasi, situata la 12 km Nord de orasul Pitesti. Primele cladiri - solide, din caramida, cu arhitectura specifica obiectivelor industriale de final de secol XIX - sunt destinate fabricatiei de motoare si de echipamente pentru avioanele produse la uzina IAR de la Brasov. 

Lucrarile de constructie ale Uzinei de Automobile de la Pitesti au inceput in primele luni ale anului 1967 si s-au incheiat in Mai 1968. S-a lucrat foarte rapid, ca sa poata intra in productie masina - varianta romaneasca a celui mai nou model Renault. 

Care a fost primul model Dacia? Pentru ca Renault 12 urma sa intre in fabricatie in Franta abia la sfarsitul anului 1969 (masina va fi prezentata la Salonul Auto de la Paris in octombrie 1969), contractul prevedea fabricarea temporara a unui alt vehicul de acelasi tip. Daca la inceput modelul R16 parea sa fie preferat de partea romana, decizia finala va fi luata in favoarea modelului R8 (in versiunea Major), mai ales din ratiuni legate de costuri. Si aici s-a lucrat extrem de repede. Primele vehicule R8 Major au iesit de pe linia de montaj in data de 3 August 1968, sub numele Dacia 1100. 

Dar relatiile cu partea franceza nu au fost scutite de capriciile, arbitrariul, absurdul si un nationalism prost inteles al autoritatilor comuniste. Asa se face ca dupa incetarea contractului semnat in septembrie 1966, lucrurile stagneaza si apoi iau o turnura proasta. Abia in iunie 1978, se ajunge la convenirea la un proiect de acord-cadru ce avea ca obiect fabricarea modelului Renault 18 in Romania, dar care nu va fi semnat, in ciuda prevederilor favorabile pentru partea romana. Acest moment de cotitura lasa uzina de la Pitesti singura cu o gama a carei productie este acum integrata local in proportie de aproape 100%.

La inceputul anilor 80, uzina, al carei nume a fost schimbat intre timp in Intreprinderea de Autoturisme Pitesti (IAP), produce 300 de vehicule pe zi si are 20 000 de angajati. Gama evolueaza odata cu lansarea unei versiuni restilizate a Daciei 1300, numita de acum inainte Dacia 1310. Acest vehicul va cunoaste de-a lungul anilor mai multe evolutii atat in materie de design, cat si la nivel mecanic. Din pacate, calitatea masinilor va scadea considerabil dupa 1980 - asa cum s-a intamplat cu multe produse ale industriei romanesti.

In 1983 este lansat primul pick-up adevarat Dacia. Acest model, cu o sarcina utila de 1 000 kg, va fi declinat intr-o versiune platforma si, mai tarziu, intr-o versiune cu o cabina dubla, care se va bucura de un mare succes comercial. Dacia 1325 Liberta este comercializata incepand din 1991, dar modelul nu va avea succesul scontat. Productia sa va inceta in 1996, dupa fabricarea a ceva mai mult de 5 200 de exemplare.

Dacia 1309, derivata din modelul 1310 Break, cu o platforma deschisa in spate, isi face aparitia in gama Dacia in 1992. Acest vehicul ingenios va fi destinat in special exportului, in principal catre piata chineza. Productia sa ii va permite uzinei sa depaseasca situatia foarte dificila de la inceputul anilor 90, marcata de prabusirea pietei auto din Romania cu mai mult de 40% in doar doi ani.

La sfarsitul anilor 90, dupa negocieri indelungate este incheiat un nou acord intre Dacia si Renault. Contractul este semnat la Bucuresti in data de 2 Iulie 1999 si prevede industrializarea sub marca Dacia, la orizontul anului 2004, a unui vehicul de aproximativ 6 000 de dolari (viitorul Logan), destinat pietelor emergente. Renault Group cumpara 51% din actiunile Dacia pentru 50 milioane USD si se angajeaza sa faca investitii de 219 milioane USD pana in 2003.

In octombrie 2000, este lansata Dacia SupeRNova, echipata cu un grup motopropulsor modern din gama Renault. Este primul model fabricat de Dacia dupa preluarea de catre Renault. SupeRNova se impune rapid drept un adevarat succes din punct de vedere al vanzarilor pe piata din Romania. In total, vor fi produse pana in anul 2003, peste 60 000 de unitati.

Istoria Logan incepe de la jumatatea anului 2004, ca succesor al Daciei 1310 si Daciei Solenza. A fost prezentat pe 2 iunie 2004 la Paris si este disponibil din 1 septembrie 2004. In paralel, pentru a raspunde cererii comerciale, capacitatea de productie a uzinei este majorata progresiv, ajungand la 350 000 unitati/an pana la finalul deceniului.

Reperele ulterioare marcheaza tot atatea succese ale brandului: Logan MCV in 2006, Sandero in 2008, Sandero Stepway in 2009, iar in 2012, Renault Group inaugureaza uzina de la Tanger, unde sunt produse, in exclusivitate, modelele Lodgy (primul monovolum al marcii), combi-ul Dokker, si versiunea sa utilitara Van.

Duster a fost o adevarata lovitura pe piata inca de la prima sa varianta, in 2010. Prima generatie de Duster a fost introdusa initial in versiunea de curse pregatita pentru Andros Trophy, prezentata pentru prima data pe 17 noiembrie 2009. Versiunea de serie a fost dezvaluita presei pe 8 decembrie 2009 si a fost lansata ulterior la Salonul Auto de la Geneva in martie 2010. Povestea de succes a Dusterului se scrie si astazi, cu o noua varianta adaptata cerintelor de reducere a poluarii: Hybrid si Full Hybrid, cu care Dacia Renault cucereste piesele occidentale, dar si pe cele africane si asiatice.

Chiar daca a fost o lectura lunga, sper ca a mers bine cu cafeaua ta de duminica dimineata.


Sursa foto: Automobile Dacia

Vezi si