
Niciun deces din accident rutier in Helsinki, timp de un an!
Helsinki, capitala Finlandei, nu a inregistrat niciun deces in accidente rutiere in ultimul an, au dezvaluit saptamana aceasta autoritatile municipale. Desi numarul deceselor in accidente rutiere este in scadere in intreaga UE, cu o reducere de 3% in 2024, accidentele cu final tragic sunt inca frecvente in zonele metropolitane. A trece un an intreg fara niciun accident este o realizare remarcabila pentru majoritatea oraselor, cu atat mai mult pentru o capitala europeana, transmite Politico, preluat de news.ro.
Spre comparatie, in 2023, 7.807 de europeni si-au pierdut viata in accidente rutiere in orasele UE.
Anul trecut, 55 de persoane au murit in accidente rutiere in Berlin, iar noua persoane si-au pierdut viata in coliziuni in regiunea Bruxelles in ultimele 12 luni.
Desi Helsinki este una dintre cele mai mici capitale ale UE, cu putin sub 690.000 de locuitori, aproximativ 1,5 milioane de persoane locuiesc si fac naveta in zona metropolitana.
Roni Utriainen, inginer de trafic in cadrul Diviziei de Mediu Urban al orasului, a declarat presei finlandeze ca aceasta realizare se datoreaza „multor factori, dar limitele de viteza sunt unul dintre cele mai importante”.
Citand date care arata ca riscul de deces al pietonilor se reduce la jumatate prin reducerea vitezei de impact a masinilor de la 40 la 30 de kilometri pe ora, autoritatile municipale au impus limita inferioara in majoritatea zonelor rezidentiale si in centrul orasului Helsinki in 2021.
Limitele au fost aplicate cu ajutorul a 70 de noi radare si al unei strategii a politiei bazate pe politica nationala „Vision Zero”, cu scopul de a reduce la zero numarul accidentelor rutiere cu victime sau decese. Datele colectate de Liikenneturva, entitatea finlandeza pentru siguranta traficului, arata ca numarul accidentelor mortale din Helsinki este in scadere de atunci.
Autoritatile din Helsinki au petrecut ultimii cinci ani incercand sa repete miracolul pe care l-au realizat pentru prima data in 2019, cand niciun pieton sau ciclist nu a murit in accidente rutiere.
Utriainen subliniaza ca succesul misiunii se bazeaza pe politici de mobilitate pe termen lung, bazate pe date, si pe strategii de dezvoltare urbana care au transformat capitala, candva centrata pe masini. In multe parti ale orasului, drumurile au fost ingustate si s-au plantat copaci cu scopul deliberat de a-i face pe soferi sa se simta inconfortabil, rationamentul fiind ca peisajele urbane complexe ii obliga pe soferi sa circule mai prudent in zonele populate.
Orasul a investit, de asemenea, in infrastructura pentru pietoni si biciclisti, inclusiv intr-o retea cuprinzatoare de piste pentru biciclete care se intinde pe mai bine de 1.500 de kilometri. De asemenea, a fost imbunatatita reteaua de transport public cu autobuze ecologice si autonome, iar capitala a primit finantare de la Banca Europeana de Investitii pentru o noua linie de tramvai.
Utriainen spune ca aceste imbunatatiri au contribuit la „reducerea utilizarii autovehiculelor si, odata cu aceasta, a numarului de accidente grave”.
Statisticile arata ca, intre 2003 si 2023, numarul accidentelor rutiere din oras a scazut de la 727 la doar 14.
Succesul orasului Helsinki este remarcat la Bruxelles, unde Comisia Europeana face presiuni pentru reducerea numarului de accidente mortale pe sosele. La inceputul acestui an, comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a remarcat ca majoritatea tarilor membre nu sunt pe cale sa indeplineasca obiectivul UE pentru 2018 de a reduce la jumatate numarul deceselor cauzate de accidentele rutiere pana in 2030.
foto: Pixabay