Jale in invatamantul romanesc: rapoartele PISA si CE
Monitorului Educatiei si Formarii din 2023 al Comisiei Europene - raportul anual privind starea educatiei si a invatamantului in tarile UE - arata ca tara noastra ocupa ultimele pozitii la majoritatea indicatorilor esentiali, si trage, practic, in jos media europeana. Raportul anual al CE compara sistemele de educatie si formare din UE si progresele lor in atingerea obiectivelor stabilite pentru Spatiul Educational European pana in 2030.
Romania inregistreaza o participare redusa la programele de educatie timpurie, cu doar 75,6% dintre copii, comparativ cu media UE de 92,5%. Mai mult, rata de parasire timpurie a scolii este de 15,6%, mult peste media UE de 9,6%. La capitolul competente, Romania se situeaza, de asemenea, la coada clasamentului la matematica si in domeniul abilitatilor digitale.
Rata absolventilor de invatamant tehnic si vocational care beneficiaza de expunere la invatarea bazata pe munca este extrem de scazuta, doar 8,4%, comparativ cu media UE de 60,1%.
Situatia la capitolul studii superioare nu este mai imbucuratoare, doar 24,7% dintre tineri avand astfel de studii, mult sub media UE de 42%.
Nici cifrele PISA 2022, publicate zilele acestea, nu sunt mai bune. Romania nu a inregistrat niciun progres relevant, in cinci ani, fata de celelalte tari participante la PISA 2022 - evaluarea competentelor de baza ale elevilor de 15 ani, realizata de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE). Romania se claseaza pe penultimul loc in randul tarilor UE participante la aceasta evaluare, inaintea Bulgariei, care a inregistrat regrese semnificative, iar la nivel general apare pe locul 45 din totalul de 81 de tari si teritorii, cu un punctaj mediu semnificativ mai mic decat media OCDE. Cu o medie de 428 de puncte pentru fiecare dintre cele trei evaluari - citire, matemaica si stiinte, Romania se plaseaza la o distanta de circa 50 de puncte de media OCDE si la circa 100 de puncte in urma liderului european, Estonia.
Sursa foto: Romania Insider