
Cum te poti feri de pacaleli la cumparaturi online
In ultimii ani, cumparaturile online au trecut de la optiune la obisnuinta pentru milioane de oameni. Potrivit unui studiu realizat recent in tara noastra, 67% de milioane de romani prefera aceasta varianta. Desi legislatia privind comertul online stabileste reguli clare pentru protectia consumatorilor, numeroase magazine virtuale gasesc metode prin care sa le ocoleasca. Unele folosesc descrieri inselatoare, altele ascund costuri suplimentare sau modifica politica de retur in dezavantajul clientilor. De asemenea, in spatele unor preturi spectaculos de mici se ascund adesea site-uri create exclusiv pentru frauda. Mai mult, infractorii folosesc uneori, ilegal, si imaginea unor vedete pentru a vinde diferite produse.
Cum te poti pazi de astfel de pericole?
Adresa site-ului este primul element pe care trebuie sa il verifici. Un magazin online de incredere foloseste o conexiune securizata ("https://”) si un domeniu corect scris. O litera schimbata sau caractere ciudate pot indica o tentativa de phishing.
Recenziile clientilor reprezinta un un alt indicator important. Daca nu gasesti parerile altor cumparatori sau majoritatea sunt negative, magazinul ar putea avea in spate o schema de inselatorie bine pusa la punct.
Un comerciant de incredere ofera detalii clare despre retur si termenii de livrare. Lipsa acestor informatii sau formularile ambigue ridica mari semne de intrebare. De asemenea, verifica daca sunt afisate datele companiei – denumirea, codul fiscal si adresa sediului. Escrocii omit aceste detalii sau le copiaza de la alte firme, fara legatura cu site-ul respectiv.
Realitatea ne-a demonstrat (sau ar fi trebuit) ca nu exista chilipiruri. Preturile mult sub valoarea reala a produselor reprezinta un indiciu clar ca poate fi vorba despre o capcana. Chiar daca exista promotii, nimeni nu vinde articole de lux sub pretul pietei fara un motiv ascuns.
La fel de important este si modul de plata. Evita magazinele care cer transfer bancar direct sau metode neobisnuite, fara protectia unei platforme sigure. De asemenea, evita sa salvezi datele cardului pe platforma respectiva.
Daca, totusi, ai fost escrocat, trebuie sa stii ca poti apela la Protectia Consumatorului, insa la fel de important este sa raportezi magazinul si catre Google, folosind formularul oficial pentru raportarea tentativelor de phishing. De asemenea, notificarea companiilor de securitate cibernetica ajuta la identificarea si blocarea site-ului, astfel incat alti utilizatori sa fie avertizati inainte de a deveni victime.
Sursa foto: HerMoney