2025-09-05 20:36:41

Comisia Europeana - amenda uriasa pentru Google

Comisia Europeana a anuntat vineri ca amendeaza cu 2,95 miliarde de euro (3,45 de miliarde de dolari) gigantul web Google pentru incalcarea normelor UE in materie de concurenta, din cauza tehnologiilor sale publicitare („adtech”), transmit agentiile internationale de presa.


Comisia a declarat ca Google a favorizat propriile servicii de tehnologie de afisare online in detrimentul rivalilor si editorilor online si ca a abuzat de puterea sa pe piata din 2014 pana in prezent.


Comisia considera ca „Google a actionat in favoarea propriilor servicii de tehnologie pentru afisarea reclamelor online, in detrimentul furnizorilor concurenti de servicii de tehnologie publicitara, al agentilor de publicitate si al editorilor online”.


In decizia sa, Comisia Europeana ordona companiei sa puna capat acestor practici de auto-preferentialitate si sa „ia masuri pentru a pune capat conflictelor de interese inerente lantului de aprovizionare adtech”.


Google are acum la dispozitie 60 de zile pentru a informa Bruxelles-ul cu privire la intentiile sale.


Este a patra sanctiune pe care o primeste Google in lupta sa de zece ani cu autoritatile de reglementare a concurentei din UE.


Masura luata de Comisia Europeana a fost declansata de o plangere din partea Consiliului European al Editorilor si vine in contextul amenintarii presedintelui american Donald Trump de a lua masuri de retorsiune impotriva Uniunii Europene pentru orice actiune impotriva marilor companii tehnologice.


Autoritatea UE de concurenta intentiona initial sa aplice amenda luni, dar opozitia sefului UE pentru comert, Maros Sefcovic, din cauza preocuparilor legate de impactul tarifelor americane asupra masinilor europene, a zadarnicit planul sefei antitrust din UE, spaniola Teresa Ribera.


Comisia si-a reiterat opinia preliminara potrivit careia Google ar trebui sa renunte la o parte din serviciile sale, dar a declarat ca doreste mai intai sa audieze si sa evalueze eforturile de conformare ale Google. „Google trebuie sa prezinte acum o solutie serioasa pentru a remedia conflictele de interese, iar daca nu o va face, nu vom ezita sa impunem masuri corective severe”, a declarat Ribera intr-un comunicat.


„Pietele digitale exista pentru a servi oamenii si trebuie sa se bazeze pe incredere si echitate. Iar cand pietele esueaza, institutiile publice trebuie sa actioneze pentru a impiedica actorii dominanti sa abuzeze de puterea lor”, afirma ea.


Google a criticat decizia UE si a declarat ca o va contesta in instanta.


Decizia Comisiei Europene cu privire la serviciile noastre de tehnologie publicitara este gresita si vom face apel. Aceasta impune o amenda nejustificata si impune modificari care vor afecta mii de intreprinderi europene, ingreunandu-le posibilitatea de a genera venituri”, a declarat Lee-Anne Mulholland, vicepresedinte si director global pentru afaceri de reglementare. „Nu exista nimic anticoncurential in furnizarea de servicii pentru cumparatorii si vanzatorii de publicitate, iar alternativele la serviciile noastre sunt mai numeroase ca niciodata", a declarat reprezentanta Google.


Cea mai recenta amenda se compara cu amenda record de 4,3 miliarde de euro aplicata Google in 2018, urmata de cea de 2,42 miliarde de euro in 2017 si de 1,49 miliarde de euro in 2019. Reuters a relatat saptamana trecuta ca amenda va fi modesta, marcand o schimbare in abordarea lui Ribera fata de amenzile mari si descurajante aplicate de predecesorul sau.


Vezi si