Cei doi astronauti ramasi pe Statia Spatiala Internationala in urma unei probleme tehnice la nava Starliner a Boeing s-ar putea intoarce pe Terra cu o nava Space X
NASA ar trebui sa decida pana la sfarsitul lunii daca cei doi astronauti aflati la bordul noii nave spatiale Starliner a Boeing, care a intampinat probleme in timpul zborului, se vor putea intoarce de pe Statia Spatiala Internationala cu vehiculul lor sau daca vor trebui sa astepte sa fie salvati de o nava spatiala SpaceX.
Un comitet decizional ar trebui sa se intruneasca „la sfarsitul sau la inceputul saptamanii viitoare”, a declarat miercuri Ken Bowersox, administrator asociat la NASA. El a declarat ca este imperativ ca NASA sa ia o decizie pana in ultima saptamana a lunii august.
Starliner a decolat la inceputul lunii iunie cu primii sai astronauti, Butch Wilmore si Suni Williams, si de atunci a fost andocat la Statia Spatiala Internationala (ISS). Initial, acesta trebuia sa ii readuca pe astronauti pe Pamant opt zile mai tarziu, insa problemele detectate la sistemul sau de propulsie au determinat NASA sa puna la indoiala fiabilitatea sa. Si sa ia in considerare o solutie de rezerva radicala: intoarcerea echipajului peste cateva luni, la bordul unei misiuni regulate SpaceX. Pentru a intelege cauza problemelor intampinate de Starliner au fost efectuate o serie de teste a caror analiza este inca in curs.
Daca se decide ca Starliner nu este suficient de sigur, nava spatiala se va intoarce fara astronauti.
O misiune obisnuita SpaceX, denumita Crew-9, ar decola la sfarsitul lunii septembrie, dar ar transporta doar doi astronauti in loc de patru. Aceasta ar ramane andocata la ISS pana la intoarcerea sa pe Pamant, programata pentru luna februarie. Atunci ii va aduce inapoi pe cei doi pe langa cei doi astronauti Crew-9.
Butch Wilmore si Suni Williams vor petrece astfel opt luni pe ISS, in loc de opt zile.
„Am vorbit cu ei ieri si se descurca foarte bine”, a dat asigurari miercuri Joe Acaba, astronautul-sef al NASA. „Ei stiau ca aceasta misiune ar putea sa nu fie perfecta”.
Deoarece acesta a fost primul zbor de testare cu echipaj uman al acestui vehicul spatial, misiunea a implicat „anumite riscuri” de care cei doi veterani ai spatiului „erau constienti”, a declarat el.
Iar in calitate de astronauti, „suntem supusi unui antrenament riguros pentru a ne pregati, mental si fizic, pentru provocarile care pot aparea”, a reamintit el.
In timpul calatoriei sale catre ISS, Starliner a avut mai multe scurgeri de heliu si mai multe propulsoare s-au defectat la un moment dat in timpul zborului. Aceste propulsoare, care urmeaza sa fie utilizate in timpul coborarii vertiginoase spre Pamant, sunt elementul care ingrijoreaza cel mai mult NASA.
„Principala noastra preocupare este sa avem o propulsie reusita” pentru a permite navetei sa iasa de pe orbita, a subliniat Ken Bowersox.
Daca cei doi astronauti s-ar intoarce intr-adevar cu SpaceX, ar fi o lovitura majora - chiar o umilinta - pentru Boeing, care crede ca Starliner este sigur pentru a-i aduce pe cei doi astronauti inapoi.
Programul de dezvoltare a acestei nave spatiale a costat deja Boeing 1,6 miliarde de dolari. A suferit multiple esecuri - inclusiv al primului zbor fara echipaj uman in 2019 - iar aceasta prima misiune cu echipaj uman a decolat cu ani intarziere.
Dar NASA insista ca doreste un al doilea mijloc de transport catre ISS, in plus fata de SpaceX, pentru a fi mai bine echipata sa faca fata oricaror situatii de urgenta care ar putea aparea.
Agentia spatiala americana a comandat noile vehicule de la ambele companii in 2014. Dar SpaceX a devansat in mare masura Boeing si a actionat ca taxi spatial al NASA in ultimii patru ani.
„Intentia noastra este sa continuam sa ne asiguram ca exista doi furnizori”, a declarat miercuri Ken Bowersox. „Credem ca avem inca o sansa foarte buna de a face acest lucru”.