2025-06-17 16:30:25

Astazi ne amintim de constructorul Podului de la Cernavoda

Pentru ca tot au inceput vacantele, iar in drumul spre mare admiram de fiecare data magnificul pod de la Cernavoda, cunoscut sub numele de Podul Anghel Saligny, astazi ne amintim chiar de celebrul Saligny - academician, inginer constructor, inventator si inovator, ministru si pedagog roman, considerat unul dintre pionierii tehnicii mondiale in proiectarea si constructia podurilor, docurilor portuare si a silozurilor cu structura metalica, respectiv de beton armat, si unul dintre intemeietorii ingineriei romanesti.

Nascut la 19 aprilie 1854 la Liesti, Galati, Anghel Saligny s-a stins din viata pe 17 iunie 1925, la Bucuresti. Printre realizarile sale de pionierat: a proiectat liniile ferate Adjud - Targu Ocna, realizand primele poduri combinate - sosea si cale ferata din tara noastra (1881 - 1882); proiectat si construit numeroase poduri metalice, inlocuindu-le pe cele necorespunzatoare, executate de firme straine, asa cum ar fi podul peste Siret, la Cosmesti, de 430 m lungime (1888). 

Podul Anghel Saligny a purtat initial denumirea de "Podul Carol I” si a fost inaugurat la data de 14 septembrie 1895. Constructia acestui edificiu a fost necesara pentru a lega provincia Dobrogea, obtinuta dupa congresul de la Berlin, din 1878, de Regatul Romaniei. Inginerul Saligny avea pe atunci 35 de ani si isi capatase o reputatie profesionala de dimensiuni continentale. Pentru realizarea podului, el a coordonat o echipa formata din studenti ai Scolii Romanesti de Drumuri si Poduri, iar lucrarile au durat cinci ani.

Podul peste Dunare are o deschidere centrala de 190 metri si 4 deschideri de 140 metri, alaturi de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri, si se afla la 30 metri peste nivelul apelor mari ale Dunarii. Podul peste bratul Borcea cuprinde 3 deschideri de cate 140 metri si un viaduct cu 11 deschideri de 50 metri. Cu rampele de acces, cei 4087,95 metri de poduri formau la acea vreme cel mai lung pod din Romania si al doilea ca lungime din Europa.

Regele Carol I a supravegheat personal lucrarile si a batut inclusiv un ultim cui in podul peste Dunare: "Multumita ravnei si maiestriei inginerilor romani, am trecut pe deasupra valurilor celor doua brate ale Dunarei marete si am batut cel din urma cuiu, care a incheiat si sfarsit aceste falnice lucrari”. La unul din capetele podului de la Cernavoda a fost construit un monument care intruchipeaza doi dorobanti, ca simbol al Razboiului de Independenta. Acest monument a fost proiectat de sculptorul francez Léon Pilet (1836-1916), iar o parte din contravaloarea lucrarii a fost suportata de Ambasada Frantei.


Sursa foto: Biblioteca Academiei Romane

Vezi si