2025-09-21 00:07:15

22 septembrie 1981: se inaugureaza in Franta TGV

Pe 22 septembrie 1981 a avut loc inaugurarea oficiala a liniei TGV Sud-Est dintre Paris si Lyon, in prezenta presedintelui François Mitterrand. TGV insemnand Train a Grande Vitesse. Garnitura portocalie TGV Sud-Est a pornit atunci din Gare de Lyon, iar evenimentul a fost prezentat ca un triumf al ingineriei franceze. Cateva zile mai tarziu, pe 27 septembrie 1981, a inceput serviciul comercial, iar pasagerii au putut sa circule pentru prima data cu trenul de mare viteza care reducea durata calatoriei la doar doua ore, atingand viteze de 260 km/h, mult peste posibilitatile garniturilor clasice.

Succesul a fost imediat, iar numarul de pasageri a crescut constant. In primele luni, TGV-ul transporta zilnic zeci de mii de persoane pe ruta Paris–Lyon, iar in anii urmatori aceeasi linie a ajuns sa transporte anual intre 25 si 30 de milioane de calatori. Extinderea retelei a continuat: LGV (Ligne a Grande Vitesse) Atlantique a legat Parisul de vestul Frantei, LGV Nord a conectat capitala cu Lille si cu Belgia, iar LGV Mediterranee a dus trenurile de mare viteza pana la Marsilia. In 1994, odata cu deschiderea Tunelului Canalului Manecii, TGV a devenit parte din Eurostar, asigurand pentru prima data legatura directa intre Paris si Londra. In paralel, Thalys a legat Franta de Belgia, Olanda si Germania, iar mai tarziu alte linii au dus reteaua catre Strasbourg si Bordeaux.

TGV a reusit si performante spectaculoase. In 1990, un tren Atlantique a atins 515,3 km/h, stabilind un record mondial de viteza pe sine. Acest record a fost depasit in 2007, cand un prototip TGV POS a ajuns la 574,8 km/h. Desi in exploatarea zilnica vitezele comerciale se situeaza intre 300 si 320 km/h, aceste momente au demonstrat potentialul extraordinar al tehnologiei franceze.

Constructia liniilor a fost extrem de costisitoare si a implicat eforturi uriase. Pentru LGV Sud-Est au fost necesari aproape 410 kilometri de cale ferata speciala, 700 de poduri si viaducte si peste 10 milioane de metri cubi de pamant excavati. Proiectul a costat echivalentul a aproximativ un miliard de euro la valoarea actuala, dar investitia a fost amortizata rapid prin succesul comercial. Ulterior, LGV Atlantique, finalizata in 1989, a costat peste 15 miliarde de franci francezi, in timp ce LGV Mediterranee, inaugurata in 2001, a depasit 3,5 miliarde de euro, cu lucrari spectaculoase precum viaductul de la Ventabren, lung de 1,7 kilometri. In total, reteaua franceza de mare viteza depaseste astazi 2.800 de kilometri, fiecare tronson presupunand investitii uriase si implicand mii de ingineri, tehnicieni si muncitori.

Pana in prezent, TGV-ul a transportat peste doua miliarde de pasageri, iar anual circula aproximativ 110 milioane de persoane cu trenurile de mare viteza din Franta. Unele garnituri pot transporta pana la 1.200 de pasageri intr-o singura cursa, iar pe relatia Paris–Lyon trenurile pleaca la cateva minute unul de altul in orele de varf. Costurile mari de intretinere ale infrastructurii sunt compensate de eficienta economica si ecologica a acestui mijloc de transport, care continua sa fie unul dintre cele mai mari succese tehnologice si comerciale ale Frantei.


Sursa foto: Groupe SNCF

Vezi si