
19 octombrie 1869, se inaugureaza Gara Filaret
Gara Filaret, inaugurata la 19/31 octombrie 1869, a fost prima gara a Bucurestiului, si a jucat un rol esential in dezvoltarea infrastructurii feroviare din Romania. Construita sub coordonarea arhitectului Alexandru Orascu, intr-un stil neoclasic impresionant, aceasta a deservit initial ruta Bucuresti-Giurgiu, prima linie de cale ferata din tara, care lega capitala de Dunare si, implicit, de portul Giurgiu. Gara a avut un impact considerabil asupra dezvoltarii economice, fiind un punct cheie pentru comert si transport.
La inceput, prin Filaret circulau trenuri de pasageri si de marfa, legand Bucurestiul de Dunare si facilitand transportul de marfuri si comertul fluvial. Aceasta legatura a fost esentiala in modernizarea Romaniei, iar gara a devenit un simbol al progresului tehnologic din acea vreme. Totodata, un eveniment important a fost trecerea faimosului tren Orient Express prin Gara Filaret, oferind o legatura directa intre Europa de Vest si Orient.
In perioada razboaielor, gara a jucat un rol strategic crucial. In Primul Razboi Mondial, a fost un nod vital pentru transportul de trupe si provizii, avand o importanta majora pentru mobilizarea armatei romane. In Al Doilea Razboi Mondial, gara a continuat sa fie utilizata pentru transporturi militare si evacuari, fiind chiar tinta unor atacuri aeriene din partea fortelor inamice.
Un alt fapt notabil este ca Gara Filaret a fost martora unor evenimente istorice importante. Pe langa transportul militar, aceasta a fost implicata in sosirea si plecarea unor delegatii oficiale, in special in perioada de inceput a modernizarii tarii, iar in timpul Razboiului de Independenta din 1877, gara a fost un nod central pentru transportul de soldati si echipamente catre front.
In 1872, Gara de Nord a fost inaugurata, preluand rolul principal pentru transportul feroviar de pasageri. Ca urmare, Filaret a fost treptat transformata intr-o statie de marfa, pierzandu-si treptat importanta initiala. Cu toate acestea, cladirea a ramas in uz, pastrandu-si rolul in comert si transport, pana cand a fost convertita intr-o autogara in perioada moderna.
Chiar daca trenurile nu mai trec prin aceasta gara, cladirea sa impresioneaza si astazi prin arhitectura sa istorica si prin simbolismul sau, fiind un monument important al inceputurilor transportului feroviar din Romania. Gara Filaret ramane un reper al pionieratului feroviar si o marturie a modernizarii rapide prin care a trecut Romania in secolul al XIX-lea.