2025-05-17 08:53:02

17 mai - Ziua Internationala a Telefonului Copilului

Ziua internationala a telefonului copilului a fost marcata pentru prima data la 17 mai 2007, la initiativa Child Helpline International, o organizatie cu impact colectiv, cu peste 150 de membri ai liniei telefonice de asistenta pentru copii din peste 130 de tari si teritorii din intreaga lume, informeaza https://childhelplineinternational.org/.


Child Helpline International s-a infiintat in 2003, la initiativa antreprenoarei sociale Jeroo Billimoria. In 2003, aceasta a reunit 49 de linii de asistenta pentru copii din intreaga lume si a infiintat Child Helpline International - prima retea de linii de asistenta pentru copii din lume.


In fiecare an, membrii liniei telefonice de asistenta pentru copii din intreaga lume preiau peste 13 milioane de apeluri individuale si ofera servicii de consiliere pentru aproximativ 3 milioane de copii si tineri. Pana la infiintarea Child Helpline International in 2003, aceste organizatii si-au desfasurat munca in mod izolat, fara acces una la cealalta.


In prezent, membrii liniilor de asistenta pentru copii din intreaga lume ai Child Helpline International transmit peste 15 milioane de apeluri, chat-uri, texte, scrisori si e-mailuri de la copii si tineri in fiecare an. Copiii pot vorbi cu consilierii de la linia de asistenta dedicata despre abuzul, neglijarea, violenta, saracia si exploatarea pe care le pot experimenta, sperantele si temerile lor si grijile si preocuparile pe care le-ar putea avea sau pur si simplu pentru ca au nevoie de cineva cu care sa vorbeasca, care sa-i asculte.


Linia telefonica de asistenta pentru copii ofera ajutor, sprijin si servicii de consiliere copiilor (sub 18 ani) si tinerilor (sub 25 de ani) prin mijloace de comunicare online si offline.


Liniile telefonice de asistenta pentru copii isi bazeaza activitatea pe principiile Conventiei Natiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului (UNCRC - UN Convention on Rights of a Child). UNCRC enunta drepturile fundamentale ale omului pe care le au copiii de pretutindeni: dreptul la supravietuire; la dezvoltare deplina; la protectie impotriva influentelor daunatoare, abuzului si exploatarii; la participarea deplina la viata familiala, culturala si sociala. UNCRC acorda, de asemenea, in mod specific copiilor, dreptul de a fi ascultati si de a-si exprima opiniile fara teama de a fi vatamati sau de a fi supusi represaliilor. Liniile telefonice de asistenta pentru copii contribuie la asigurarea faptului ca toti copiii au oportunitatea de a fi ascultati.


Adesea, liniile telefonice de asistenta pentru copii reprezinta primul punct de contact al unui copil sau tanar cu serviciile de protectie a copilului si cea mai fiabila si accesibila cale de acces pentru a gasi sprijinul suplimentar de care are nevoie.


Tema zilei editiei din acest an este 'Copii la centru! O voce globala pentru sanatatea mintala, prevenirea si raspunsul la violenta: imaginarea liniilor de asistenta pentru copii pentru si dupa 2030.'


In 2025, in perioada 24-26 iunie 2025, are loc, in Zambia, cea de-a 11-a consultare internationala a liniilor de asistenta pentru copii 2025, gazduita de Lifeline/Childline Zambia, in parteneriat cu Child Helpline international, scrie site-ul https://childhelplineinternational.org/.


Cea de-a 11-a Consultatie internationala a liniilor de asistenta pentru copii (IC 2025) va fi o oportunitate pentru membrii liniilor de asistenta pentru copii din intreaga lume sa se intalneasca si sa construiasca relatii intre ei si cu partenerii, sa discute si sa dezbata probleme relevante pentru ei, precum si sa impartaseasca bune practici.


In Romania, Telefonul Copilului 116111 este singura organizatie non-guvernamentala si non-profit care ofera copiilor si parintilor o linie telefonica nationala de asistenta. Apelul este oferit gratuit de Telekom Romania, iar asistentii sociali si psihologii raspund la toate apelurile de luni pana duminica, intre orele 8.00 si 20.00, informeaza site-ul https://childhelplineinternational.org/romania-telefonul-copilului-116111-romania/.


Liniile telefonice de asistenta pentru copii din toate statele UE pot fi gasite pe site-ul https://childhelplineinternational.org/helplines/#Europe, noteaza Agerpres.



Vezi si