2025-06-04 11:11:02

4 iunie 1937 – apare caruciorul de supermarket

Povestea genialului carucior de supermarket si omul care a reinventat rutina zilnica


Pe 4 iunie 1937, intr-un magazin din Oklahoma City, cumparatorii au fost intampinati de o inventie neasteptata: un obiect metalic cu roti, cu doua cosuri suprapuse si maner – primul carucior de supermarket.


Inventatorul? Un vizionar cu flair de afaceri, numit Sylvan Goldman, care nu doar ca a simplificat experienta de cumparaturi, dar a redefinit-o pentru totdeauna.


Cine a fost Sylvan Goldman?


Sylvan Goldman era proprietarul lantului de magazine Humpty Dumpty Grocery Stores din Oklahoma. Observand ca oamenii evitau sa cumpere mult pentru ca le era greu sa care cosurile grele, Goldman a avut o idee: „Ce-ar fi daca... rotile ar face treaba pentru ei?”


Inspirat de scaunele pliante, el a creat un carucior format dintr-un cadru metalic cu doua cosuri din sarma detasabile si roti pivotante. A colaborat cu mecanicul Fred Young pentru a construi prototipul.


Pe 4 iunie 1937, caruciorul a fost introdus in magazinele sale – dar reactia nu a fost deloc cea asteptata.


Initial… nimeni n-a vrut sa-l foloseasca


Surprinzator, clientii au fost reticenti. Femeile considerau ca arata „prea mult ca un carucior de copii”, iar barbatii il considerau „prea feminin”. Goldman nu s-a lasat batut.


 Solutia sa? Geniala!


 A angajat actori care sa joace rolul clientilor si sa foloseasca entuziasmati caruciorul prin magazin. Vazandu-i, clientii reali s-au molipsit rapid. Caruciorul a devenit, in scurt timp, simbolul cumparaturilor moderne.


 Ce a urmat?


Succesul a fost exploziv. In doar cativa ani, caruciorul s-a raspandit in toata America, iar dupa al Doilea Razboi Mondial, in intreaga lume. Goldman a brevetat ideea si a devenit multimilionar.


In 1950, caruciorul a fost redesenat cu un cos mai mare, devenind similar cu ce folosim azi. Iar in 1954, a fost inventat si mecanismul de impingere telescopica, pentru a permite stocarea eficienta.


   In primii ani, cosurile de pe carucior erau detasabile, iar angajatii le inlocuiau pentru clienti cand se umpleau.

  Aparitia caruciorului a dus indirect la extinderea magazinelor, deoarece clientii puteau transporta mai multe produse.

   In 1947, a fost adaugat primul loc special pentru copii – raspuns la familiile numeroase din perioada postbelica.

   Caruciorul este considerat un simbol al consumerismului modern – simplu, dar revolutionar.


  In arta contemporana, caruciorul de supermarket apare adesea ca simbol al abundentei, dar si al excesului.

  Artistul Banksy l-a folosit in graffiti-urile sale ca metafora pentru alienarea urbana.

  In filmul „WALL·E” (2008), carucioarele raman pe o planeta parasita, marturie a obiceiurilor de consum ale omenirii.


De la metal la tehnologie


Astazi, carucioarele devin din ce in ce mai inteligente:


  echipate cu sisteme antifurt,

  cu scanere automate de produse,

  si chiar cu ecrane pentru reclame sau retete.


Unele lanturi de magazine experimenteaza cu carucioare autonome, care te urmeaza prin magazin ca un mic robot personal.


Concluzie


Cand Sylvan Goldman a inventat caruciorul de supermarket in 1937, nu si-a imaginat probabil ca va fi responsabil pentru una dintre cele mai durabile inovatii ale secolului XX. Nu e spectaculos ca o racheta, dar fara el, viata de zi cu zi ar fi fost mult mai greoaie.


Asa ca data viitoare cand impingi un carucior printre rafturi, adu-ti aminte de acel 4 iunie din Oklahoma City si de geniul care a facut cumparaturile sa „curga”... la propriu!

foto: wikipedia




Vezi si